9 نوامبر 2022 - بر اساس مطالعه ای که در ژورنال Heliyon به صورت آنلاین منتشر گردید، خطر ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) برای افراد جوان‌تر از 45 سال که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و تحت درمان با داروهای ضد هایپرگلایسمی (A-HgMs) قرار می گیرند، کاهش و در افراد بالای 45 سال تحت درمان با این داروها، این خطر افزایش می یابد.

دکتر گرگوری ال. برانیگان، از دانشگاه آریزونا در توسان، و همکارانش یک تحلیل کوهورت گذشته نگر برای بررسی ارتباط بین قرار گرفتن در معرض داروهای ضد هایپرگلایسمی برای دیابت نوع 2 و مولتیپل اسکلروزیس با استفاده از پایگاه داده ای بیمه ی مارینر انجام دادند. بیماران به طور میانگین به مدت 6.2 سال پیگیری شدند. سوگیری انتخاب اندازه گیری شده و اندازه گیری نشده با استفاده از رویکرد امتیاز گرایش به حداقل رسید.

محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض داروهای ضد هایپرگلایسمی با کاهش خطر ابتلا به ام اس در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با سن کمتر از 45 سال، مرتبط است (خطر نسبی، 0.22). با این حال، در بیماران بالای 45 سال، قرار گرفتن در معرض داروهای ضد هایپرگلایسمی با افزایش خطر ابتلا به ام اس همراه بود و زنان در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان بودند (خطرات نسبی، به ترتیب 1.53 و 1.17). بروز بیماریهای همراه در ابتدای تحقیق برای بیمارانی که به ام اس مبتلا شده بودند، بیشتر بود.

نویسندگان نوشتند: این یافته ها دعوت مهمی برای اقدام برای درک بهتر تعامل بین سیستم غدد درون ریز، سیستم ایمنی، و سیستم عصبی و نیاز به یک رویکرد پزشکی دقیق برای پیشگیری از مولتیپل اسکلروزیس در جمعیت های آسیب پذیر است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-11-explores-links-antidiabetic-meds-multiple.html